Τα δεδομένα που καταγράφονται για λογαριασμό του φορολογούμενου είναι:
α) ο Α.Φ.Μ. του εκδότη της απόδειξης και
β) η ημερομηνία και το ποσό της συναλλαγής. Αρμόδια αρχή για τη συλλογή και επεξεργασία των δεδομένων είναι η Γ.Γ.Π.Σ. του Υπουργείου Οικονομικών.
Με την απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, ΠΟΛ.1104/2011, ορίζονται:
α) η διαδικασία και το σύστημα καταγραφής των στοιχείων των αποδείξεων μέσω διαδικτύου ή μαγνητικής κάρτας,
β) οι φορείς, δημόσιοι ή ιδιωτικοί, που υποχρεούνται να παρέχουν την υποστήριξη και συνεργασία τους για την πραγματοποίηση του ως άνω συστήματος, καθώς και οι σχετικές διαδικασίες,
γ) οι τεχνικές προδιαγραφές των απαιτούμενων εφαρμογών και υποδομών για τη λειτουργία του,
δ) τα εν γένει οργανωτικά και τεχνικά μέτρα για την ασφάλεια της επεξεργασίας των δεδομένων,
ε) η έναρξη εφαρμογής της καταγραφής των στοιχείων των αποδείξεων δαπανών μέσω διαδικτύου ή μαγνητικής κάρτας και κάθε άλλο σχετικό θέμα
Περιγραφή Κάρτας Αποδείξεων
Πρόκειται για μια μαγνητική κάρτα, που χορηγείται στους φορολογούμενους πολίτες φυσικά πρόσωπα με στόχο τη χρησιμοποίησή της για την καταγραφή των στοιχείων των αποδείξεων λιανικής πώλησης και παροχής υπηρεσιών (αποδείξεις δαπανών), μέσω της οποίας οι υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών θα μπορούν να καταγράφουν ηλεκτρονικά τα στοιχεία των αποδείξεων λιανικής πώλησης ή παροχής υπηρεσιών για τις συναλλαγές που θα πραγματοποιεί κάθε φορολογούμενος, ώστε κατά την εφαρμογή του μέτρου που προβλέπει την σύνδεση του αφορολογήτου ορίου με την αξία των αποδείξεων που έχουν συλλεχθεί να μην απαιτείται η προσκόμιση μεγάλου όγκου χάρτινων αποδείξεων στην εφορία.
Η χρήση της κάρτας αποδείξεων θα είναι προαιρετική. Σε κάθε οικογένεια θα μπορούν να χρησιμοποιούνται περισσότερες από μία κάρτες αποδείξεων. Θα επιτραπεί δηλαδή η διάθεση καρτών τόσο στους υπόχρεους όσο και στα προστατευόμενα τέκνα τους.
Οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούν να προμηθευτούν την κάρτα αποδείξεων δωρεάν από τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα που εντάσσονται στο σύστημα παραγγελίας και διάθεσης Καρτών Αποδείξεων, τα οποία και θα αναλάβουν ουσιαστικά την ηλεκτρονική καταγραφή των αποδείξεων για λογαριασμό των κατόχων των καρτών.
Στις τράπεζες δεν θα επιτρέπεται η καταγραφή των ΑΦΜ ή των λοιπών στοιχείων ταυτοποίησης των φυσικών προσώπων που λαμβάνουν και χρησιμοποιούν τις κάρτες. Επίσης, οι Τράπεζες Διάθεσης δεν υποχρεούνται στην παροχή έγγραφων ή προφορικών οδηγιών για τη δήλωση και τη χρήση της Κάρτας Αποδείξεων, υπηρεσία την οποία μπορούν να προσφέρουν προαιρετικά. Κύριος της Κάρτας Αποδείξεων είναι το Υπουργείο Οικονομικών.
Ο χρήστης της Κάρτας Αποδείξεων υποχρεούται να δηλώσει στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων (ΓΓΠΣ) του Υπουργείου Οικονομικών τον αριθμό της μέσω διαδικτύου (internet) και με τη χρήση μηνυμάτων κινητής τηλεφωνίας (SMS). Για λόγους ορθής χρήσης, είναι δυνατό να δηλωθούν έως τρεις (3) κάρτες για έναν ΑΦΜ εντός ενός ημερολογιακού μήνα, είτε λόγω αντικατάστασής τους σε περίπτωση καταστροφής ή απώλειας, είτε λόγω διάθεσής τους σε προστατευόμενα μέλη του άρθρου 7 ΚΦΕ της οικογένειάς του.
Λειτουργίας της Κάρτας Αποδείξεων
Οι επιτηδευματίες μπορούν να προμηθευτούν την ειδική ηλεκτρονική συσκευή, Τερματικό Point of Sales ( POS ), για την είσπραξη μέσω πιστωτικής ή χρεωστικής κάρτας και την καταγραφή των αποδείξεων που εκδίδουν.
Οι Φορείς Εκκαθάρισης υποχρεούνται να ενημερώσουν τους επιτηδευματίες με τους οποίους συνεργάζονται για τη δυνατότητα των τερματικών τους Point Of Sales (POS) να χρησιμοποιούνται για την καταγραφή των στοιχείων των αποδείξεων που εκδίδουν, όποτε τους εγχειρίζεται Κάρτα Αποδείξεων.
Κατά τη συναλλαγή με επιτηδευματία που διαθέτει τερματικό Point of Sales (POS), o φορολογούμενος πολίτης μπορεί να χρησιμοποιεί την Κάρτα Αποδείξεων για την καταγραφή του ποσού της απόδειξης. Η συναλλαγή αποστέλλεται στο κέντρο επεξεργασίας του φορέα εκκαθάρισης, που παρέχει το συγκεκριμένο POS. Στη συνέχεια οι συναλλαγές αυτές αποστέλλονται ηλεκτρονικά στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων του Υπουργείου Οικονομικών.
Από την Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων καταγράφονται τα βασικά στοιχεία μιας απόδειξης (ΑΦΜ επιχείρησης, ημερομηνία και ποσό) στην προσωπική μερίδα αποδείξεων του φορολογουμένου. Οι φορολογούμενοι έχουν την δυνατότητα πρόσβασης στις προσωπικές τους μερίδες μέσω διαδικτύου.
Τα αναλυτικά καταγεγραμμένα στοιχεία διαγράφονται εντός ενός μηνός από την ολοκλήρωση της τελευταίας κεντρικής εκκαθάρισης του αντίστοιχου οικονομικού έτους.
Οι Συναλλαγές συλλέγονται από το κέντρο επεξεργασίας του Φορέα Εκκαθάρισης και διαχωρίζονται από τις λοιπές συναλλαγές που διεξάγονται με κάρτες πληρωμών. Η απαιτούμενη για την Κάρτα Αποδείξεων τροποποίηση του υλικολογισμικού των τερματικών Point Of Sales (POS) είναι υποχρέωση των Φορέων Εκκαθάρισης που παρέχουν τα αντίστοιχα τερματικά.
Στις υποχρεώσεις των Φορέων Εκκαθάρισης συμπεριλαμβάνεται και η καθημερινή αποστολή στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων του Υπουργείου Οικονομικών του αρχείου των καταγεγραμμένων συναλλαγών, όπου αναφέρονται:
α) ο κωδικός της Κάρτας Αποδείξεων,
β) ο ΑΦΜ του επιτηδευματία,
γ) η ημερομηνία και
δ) το ποσό της συναλλαγής.
Οι Φορείς Εκκαθάρισης απαγορεύεται να επεξεργάζονται τα δεδομένα που συλλέγουν από τις Κάρτες Αποδείξεων και να διατηρούν αντίγραφα των αρχείων που αποστέλλουν μετά την οριστική παραλαβή τους από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων του Υπουργείου Οικονομικών.
Οι Τράπεζες Διάθεσης υποχρεούνται να λειτουργούν ως Φορείς Εκκαθάρισης. Τα λοιπά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα θα λειτουργούν ως Φορείς Εκκαθάρισης προαιρετικά. Οι ανωτέρω φορείς συνεργασίας θα ενταχθούν στο έργο κατόπιν αποδοχής πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος που θα εκδώσει η Διεύθυνση Οικονομικού του Υπουργείου Οικονομικών.
Σύμφωνα με την ΠΟΛ. 1104/2011, ο εναλλακτικός τρόπος καταγραφής των στοιχείων των αποδείξεων λιανικής πώλησης και παροχής υπηρεσιών θα εφαρμοστεί για τη χρήση του έτους 2011 και επόμενες.
Μυρσίνη Δρίμτζια, Οικονομολόγος, Συνεργάτης της Επιστημονικής Ομάδας της Epsilon Net
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου